آشنایی با جزئیات و کاربرد فن سانتریفیوژ

شنبه 10 خرداد 1399
16:48
مبنافن

به علاوه نوع تیغه، فن ها به طور معمول بر اساس نوع و شرایط ورودی خروجی اتصال موتور محرک و سایر مشخصات شناخته و مورد استفاده قرار می گیرند.

آشنایی با جزئیات و کاربرد هواکش سانتریفیوژ

برای اکثر کاربرد های تجاری و صنعتی فن ها به دو گروه محفظه ای و دارای هوزینگ دسته بندی می شوند . هر گروه دارای ویژگی های خاصی است که به خود اختصاص می دهند که برای کاربرد های مناسب تر یا ترجیح داده می شود. کلید درک این ویژگی های عملیاتی ، درک تفاوت های اساسی بین ، نوعو شرایط ورودی و خروجی فن شکل و شرایط کوپل فن به موتور محرک و... است.

توجه داشته باشید که اگر چه مهم است که ویژگی های عملکرد آن فن مستقل را تشخیص دهیم چیدمان و شرایط ورودی و خروجی و کوپلینگ موتور و سایر موارد گفته شده ، در نهایت راندمان و عملکرد فن، تجهیزات جانبی نیز بستگی دارد.

مثلا، در مقایسه بازده استاتیک، فن های فروارد دارای محدوده 60 تا 80٪، با فن های ایر فویل دارای محدوده 75 تا 80%و فن های اکسیال راندمان استاتیک در محدوده 70 تا 72٪ هستند.

با این حال، فن انتخاب شده است باید به گونه ای باشد که بهترین جریان هوا را تامین کند ، در حالی که با کمترین نیاز توان ورودی الزامات عملکرد یا سیستم فن بر آورده نماید.

شایع ترین فن استفاده شده در صنعت تهویه است. هواکش ها سانتریفیوژ شامل یک پروانه دوار دمنده که توسط محفظه ای از ورق که اطراف پروانه را احاطه کرده است . اغلب به آن هوزینگ فن گفته می شود . هوزینگ فن جریان هوا را در یک مسیر دلخواه ، به سمت خروج از یک دریچه تخلیه کنترل می کند.

هواکش های سانتریفیوژ دمنده که از پروانه های نوع فوروارد یا ایرفویل استفاده می کنند در کاربردهای با اندازه بزرگتر، اغلب در هر پروانه بیشتر از یک ورودی در یک محفظه فن قرار گرفته است. بیشترین ساختار معمول عرض دو برابر است (double-width, doubleinlet(DWDI)) که دارای پروانه است کنار هم یک صفحه دارای یک صفحه یا دیسک مشترک هستند.

ملاحظات کاربردی فن های هوزینگ دار :

هنگام استفاده از فن های هوزینگ دار ، باید امکان اثر سیستم توجه داشت این اثر در واقع بسته به شکل و سایز کانال خروجی است در نتیجه برای به حداقل رساندن این اثر تخلیه دودکش باید به درستی طراحی شود.

از آنجا که مشخصه سرعت در خروجی یک فن یکنواخت نیست، مناسب است رعایت یک مسیر مستقیم در فاصله مجاز و مشخص باید برای برای خروجی رعایت گردد تا فشار و سرعت هوا در تمامی مقطع کانال خروجی به شکل یکنواخت توزیع شود. اگر یک چرخش یا خم شدن در کانال قبل از این فاصله وجود داشته باشد ، فشار استاتیکی خارجی فن (ESP) شدت کاهش خواهد یافت.

فن محفظه ای :

نوع دیگری از فن های سانتریفیوژ فن های محفظه ای هستند Plenum Fan فن های Plenum دارای محوطه هاییکه هوای مکیده شده آزادانه به یک فضای پرانرژی( پر فشار) تخلیه می شوند . آنها در همه جهات هوا را تخلیه می کنند بدون توجه به جهت داشتن جریان به عنوان یک فن آنها در یک محفظه مکش و در سمت دیگر در محفظه ای فشار ایجاد می کنند .

این فن ها نوع سنتی بک وارد یا ایر فویل دارند تیغه ها و تقریبا همیشه از تک عرض هستند و از نوع تک ورودی (SWSI)هستند

single-width, single-inlet . این فن ها بر اساس تخلیه هوا در یک فضا یا plenum به طور مستقیم و تحت فشار قرار دادن این plenumen در طول عملیات کار می کنند. توسط تحت فشار قرار دادن plenum یا کابینت،فن های plenum فشار استاتیک را در سطوح تخلیه ای ایجاد می شود . این باعث می شود تا نیاز به وقفه برای رسیدن جریان هوا کمتر شود . به طور معمول، این فن ها یک پروانه بزرگتر در چرخش دارند در مقایسه با فن ها محصور یا هوزینگ سرعت بالاتر برای رسیدن به فشار و جریان قابل ملاحظه است.

ملاحظات استفاده از فن پلنوم:

فن های برای استفاده های کاربردی بسیار مناسب هستند .دارای درجه بالایی از انعطاف پذیری اتصالات در بخش تخلیه فن هستند.

اتصالات تخلیه می تواند از هر طرف فن ساخته شود تا زمانی که اتصالات ساخته شده پایین دست پروانه فن و دخالت نکنید فن از مجموع آنها پشتبانی می کند.

از آنجا که پروانه فن باز است علاوه بر توزیع نسبتا یکنواخت جریان هوا درون plenum یا section، فن ایجاد فشار static داخل کابین فن را نیز فراهم می کند. فن های Plenum، با توجه به ساخت و ساز سنگین وتیغه های ایر فویل قادر به ایجاد فشار استاتیک بالا در سراسر فن می باشند فن های Plenum به طور کلی در سرعت های بالاتر واغلب دارای پروانه های بزرگتری نسبت به سایر همتایان خود دارند. در حالی که انعطاف پذیری محل انشعاب پلنوم آنها را مطلوب تر می سازد، تلفات مجرای خروجی را باید در نظر گرفته شود. منطقه حدود 24 اینچ بلافاصله بالادست یک فن به صورت تجربی یک مساحت کامل یکنواخت هوای کابینت ورودی را به جریان می اندازد.

منبع: ویدفکتور


[ بازدید : 9 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مبنافن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]