هواکش خانگی چیست؟

يکشنبه 5 مرداد 1399
17:38
مبنافن

امروزه انواع هواکش و تهویه خانگی در طرح ها و مدل های متفاوتی برای انواع سلیقه ها تولید و به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل بهتر است در انتخاب آن ها به نکات مختلفی توجه نماییم.

جابه جایی و تهویه هوا از قدیم تا به امروز توجه انسان را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید در قدیم از روش ها یا هواکش های قدیمی برای تهویه و جا به جایی هوا استفاده می کردند، در گذشته تهویه هوا بدون استفاده از هواکش خانگی یا سیستم های مکانیکی تهویه هوا انجام می شده است. به این صورت که در یک محیط راه ورود و خروج هوا را فراهم می کردند تا هوا به راحتی در جریان باشد.

اما امروزه با پیشرفت علم، صنعت و تکنولوژی سیستم های تهویه قوی جایگزین روش های قدیمی شده اند. تهویه در مکان ها و محیط های متفاوت اهمیت زیادی دارد، چون در بهداشت یک محیط تاثیر بالایی دارد و همچنین در سلامتی و تنفس انسان نیز تاثیر به سزایی دارا است.

استفاده از هواکش خانگی در یک محیط باعث می شود که هوای سنگینی که بر اثر انجام فعالیت و یا وجود رطوبت ایجاد شده است به بیرون از آن محیط انتقال پیدا کند و یا با هوای تازه ای که در بیرون وجود دارد جایگزین شود. این سیستم ها المان های جدایی ناپذیر یک ساختمان یا محیط به حساب می آیند. برای همین منظور هواکش ها در مدل ها و کاربری هایی متفاوت ساخته و وارد بازار می شوند. مثل هواکش خانگی ، هواکش های صنعتی ، هواکش های تاسیساتی و

استفاده از هواکش خانگی در مکان های اداری ، مسکونی و تجاری لازم است زیرا در هر محیط جابه جایی و جریان داشتن هوا یک اصل مهم است که باید به آن اهمیت داد. به طور کلی هدف اصلی از استفاده هواکش خانگی، به وجود آوردن کیفیت لازم برای هوای داخل ساختمان است. یعنی تهویه خانگی مثل یک پاک کننده عمل می کند و با استفاده از سیستم های مکشی یا دمندگی هوای آلوده و مرده را از محیط خارج و یا دور می کند.

هواکش ها را با توجه به کاربردشان به دو دسته تقسیم میکنند.

هواکش خانگی چیست؟

اندازه های هواکش خانگی نسبت به نوع صنعتی کوچکتر و ساختار آن ها نیز ساده تر هستند و تعداد پره های آن ها ممکن است از دو پره به بالا باشد.

هواکش صنعتی

به منظور ساختن تهویه های خانگی به طور معمول از فن های محوری استفاده می کنند.

همان طور که می دانید فن ها هوا را جا به جا می کنند. در ساختمان داخلی آن ها اجزای زیر وجود دارد:

-الکتروموتور

-پروانه

-قاب خارجی

طراحی داخلی سیستم هواکش خانگی به این صورت است که جریان هوا به صورت موازی با محور اصلی هواکش وارد آن می شود. کارایی و راندمان این هواکش ها به طور معمول 70 الی 80 درصد می باشد.

هواکش های محوری که در صنعت هواکش آکسیال نام دارند در سه نوع مختلف به شرح زیر تولید می شوند:

-هواکش خانگی پروانه ای

-هواکش خانگی لوله محوری

-هواکش خانگی پره محوری

هواکش خانگی پروانه ای

هواکش خانگی پروانه ای ساده ترین نوع هواکش محوری می باشد. تعداد پروانه آن معمولا از سه تا شش پره است. معمولا جنس این پره ها فلزی و یا پلاستیکی می باشند که در یک قاب خارجی قرار می گیرند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به الکتروموتور اتصال پیدا کرده اند.

هواکش خانگی لوله محوری :

ساختمان و عملکرد این هواکش ها مانند هواکش پروانه ای می باشد و تنها تفاوت آن این است که پروانه ها و الکتروموتور به جای قرار گرفتن در یک قاب خارجی درون یک محفظه استوانه ای شکل قرار گرفته اند. این نوع فن ها بیشتر در صنعت کاربرد دارند و استفاده آن ها به عنوان هواکش خانگی کمتر می باشد.

هواکش خانگی پره محوری :

ساختمان فن های محوری مانند هواکش لوله محوری است و تفاوت آن ها این است که در آن ها قبل از هواکش دمنده پره های راهنما اضافه می شوند و تعداد این پره ها بیشتر از انواع دیگر می باشد.

نکاتی که بهتر است بدانید:

-هواکش خانگی را در محیط های داخلی استفاده می کنند، بنابراین تولید سروصدای آنها اهمیت زیادی دارد، در واقع باید در هنگام خرید از انواع هواکش خانگی با صدای کم تر استفاده کرد.

-نکته دیگر توجه به درجه حفاظت آن ها در برابر رطوبت و گردوغبار است. همچنین در انتخاب یک تهویه خانگی باید به محل نصب آن که روی دیوار یا روی شیشه پنجره است توجه نمود.

-همچنین رنگ آن ها و جنس پره ها که ممکن است فلزی یا پلاستیکی باشند به نظر مشتریان بستگی دارد و قابل تغییر است.

در انتخاب هواکش در حمام ها نیز به نکات زیر دقت کنید :

در واقع از هواکش ها در حمام به دلیل وجود رطوبت شدید در حمام استفاده می شود تا راه خروجی برای آن ایجاد شود و از ایجاد نم، زنگ زدگی شیرآلات و نیز رشد قارچ ها جلوگیری کند.

-اندازه ی مناسب را انتخاب کنید. در زمان خرید اندازه ی دریچه ی هواکش و یا اندازه ی پنجره را در نظر داشته باشید.

-از هواکش های تایمردار استفاده کنید. زیرا بهتر است هواکش بعد از استحمام به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روشن بماند تا قادر باشد بخارات ایجاد شده را از محوطه حمام خارج کند.

-انتخاب تهویه با قدرت مکش مناسب. قدرت مکش هواکش باید با حجم و متراژ حمام متناسب باشد.

منبع: مبنافن


[ بازدید : 11 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مبنافن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]